جزوه ، خلاصه و نکات مهم کتاب اندیشه اسلامی ( 1 ) غفاری

دانلود جدیدترین جزوه ، خلاصه و نکات مهم درس اندیشه اسلامی ( 1 ) ابولحسن غفاری


 

  • دانشجویان گرانقدر و کاربران ارجمند، مجموعه ی " بژیک " با در دست داشتن و بروز بودن جزوات و خلاصه دروس دانشگاهی ،  قبولی شما را در آزمونهای پیش رو تضمین می کند. فایل موجود به صورت جزوه، خلاصه و نکات مهم کتاب اندیشه اسلامی ( 1 ) و همچنین منبع  عمومی برای تمامی رشته ها مناسب جهت مرور سریع و آمادگی برای آزمون می باشد.

 

  • جزوه ، خلاصه و نکات مهم کتاب اندیشه اسلامی ( 1 ) با فرمت pdf و در 44 صفحه با کیفیت عالی و بر اساس آخرین وضعیت (1404) اعلام شده از سوی دانشگاه پیام نور تهیه و تدوین گردیده است.

موفقیت شما کاربران گرامی آرزوی قلبی ماست.


 

دانلود جزوه ، خلاصه و نکات مهم کتاب اندیشه اسلامی ( 1 ) غفاری


 

بخشی از متن جزوه اندیشه اسلامی ( 1 ) :

 

 

درس یکم: آسیب­های انسان و جهان معاصر

 

  • 1. مقصود از آسیب­های انسان و جهان معاصر آسیب­هایی است که از جهت روحی، روانی، اخلاقی و معرفتی دامن گیر انسان دوره معاصر شده است. (ص 15)

 

  • 2. آسیب­های معنوی، برخی بطور مستقیم حیات واقعی انسان را تهدید می­کند و بعضی نیز به طور غیر مستقیم آسیب­های دیگری را پدید می­آورد. (ص 15)

 

  • 3. وجه جامع آسیب­های انسان معاصر را باید در آسیب­های معنوی جستوجو کرد؛ زیرا این آسیب منشا و عامل بسیاری از آسیب­های دیگر است. (ص 15)

 

  • 4. بسیاری از متفکران تاریخ حکمت و فلسفه غرب تاریخ علم را به سه دوره؛ قدیم یا یونان باستان، دوره قرون وسطا و دوره جدید و معاصر تقسیم می­کنند. (ص 16)

 

  • 5. (ص 16)

 

  • 6. معنویت در لغت در مقابل «مادیت» و نیز به حالت نفس و باطن انسان گفته می­شود. (ص (17)

 

  • 7. معنویت به وسیله قلب شناخته می­شود. و به معنی: حقیقی، راست، اصلی، ذاتی، باطنی و روحانی است. (ص 17)

 

  • 8. معنای جامع معنویت حالتی است که انسان در آن احساس بندگی و تقرب به خدا می­کند و در اثر این تقرب، جز خداوند هیچ موجودی را آفریدگار، خالق، مدیر و مدبر و عالم نمی­داند و جز معبودیت خدا، طوق بندگی هیچ موجودی را به گردن نمی­نهد. (ص 17)

 

  • 9. یکی از ویژگی­های اسلام توجه به عنصر «عقلانیت» است. (ص 18)

 

  • 10. عقلانیت اسلامی در مقابل ایمان و معنویت نیست؛ بلکه به منزله دوبال است که انسان را به مقصد اصلی، یعنی حیات طیبه رهنمون می­سازد. (ص 19)

 

  • 11. هر عملی که لذت آن بیشتر از آن باشد، دارای فایده بوده و در نتیجه فعل اخلاقی به شمار می­رود. (ص 20)

 

  • 12. تنها ملاک فعل، فایده و نتیجه آن است . (ص 21)

 

  • 13. مکاتب اخلاقی اسلامی که نیت و انگیزه و عمل را در محاسبه خوبی یا بدی عمل لحاظ می­کند. (ص 21)

 

  • 14. بر اساس عقل گرایی، عقل مهم­ترین ابزار معرفت شناخت در انسان. (ص 24)

 

  • 15. فیلسوفان در تعریف انسان، او را «حیوان ناطق» یعنی متفکر و عاقل معرفی می­کند. (ص 24)

 

  • 16. عقل و حس هر دو ابزار معرفت­اند. (ص 25)

 

  • 17. معرفت از حس آغاز می­شود. اما هرگز در آن مرتبه نمی­ماند؛ بلکه به مرتبه عقل ارتقا می­یابد. (ص 25)

 

  • 18. معارف وحیانی با یافته­های عقل تاب در تعارض و ناسازگاری نیست. (ص 26)پ

 

  • 19. مقصود از بحران روانی این است که انسان از هویت واقعی خود فاصله گرفته و جایگاه و نقش خود در زندگی و نظام آفرینش را در هاله­ای از ابهام و آشفتگی می­بیند. (ص26)

 

  • 20. افسردگی، پوچ گرایی و احساس بی فضایی در زندگی، نمونه­هایی از گرفتاری انسان معاصر در مشکلات روانی است. (ص 26)